torsdag 6 april 2017

En positiv syn på livet kan vara bra för din hälsa

”Solen skiner alltid efter regn”, ”Varje dag är kanske inte bra, men det finns något bra i varje dag”, ”Se glaset som halvfullt, inte halvtomt”.
Forskarna har kommit fram till att positiva tankar är ett kännetecken för optimistiska personer. Även om optimism höjer klimatet i rummet så kan det även förbättra hälsan och förlänga livet.
Det är bekräftat att det som händer i hjärnan påverkar kroppen vilket betyder att vi kan aktivt välja positiva känslor som stärker immunförsvaret och motverkar depression. Studier visat ett obestridligt samband mellan att ha en positiv syn med hälsofördelar som lägre blodtryck, färre hjärtsjukdomar, bättre viktkontroll och friskare blodsockernivåer.
Även när man står inför en obotlig sjukdom, kan positiva känslor och tankar avsevärt förbättra ens livskvalitet. Dr. Wendy Schlessel Harpham, författare till flera böcker om cancer, drabbades själv 27 år sedan av non-Hodgkins lymfom, en cancer i immunsystemet. Under 15 år av behandlingar fick hon åtta återfall av cancer. Då valde hon ett aktivt optimistiskt sätt att se på sig själv och livet. Hon omgav sig med människor som lyfte hennes humör, skrev en daglig tacksamhet journal, gjorde något bra för andra och tittade på roliga, upplyftande filmer. Sen dess har cancer i hennes kropp varit i vilande, nu i 12 år.
”Att främja positiva känslor hjälpte till att göra mitt liv till det bästa det kan vara”, säger Dr. Harpham. ”Det gjorde tuffa tider lättare.”
Även om vissa av oss kan ha en naturlig benägenhet att se den hoppfulla sidan av livet även när det ser mörkt ut, visar ny forskning att vi kan lära oss att uppleva mer positiva känslor när vi upplever stress av en livshotande sjukdom.
Judith T. Moskowitz, professor i medicinsk samhällsvetenskap vid Northwestern universitet i Chicago, har tagit fram en uppsättning av färdigheter som bidrar till att stärka positiva känslor. I en tidigare forskning vid universitetet i San Francisco, fann hon att människor med diagnosen H.I.V. som övade dessa färdigheter fick en lägre belastning av viruset, de var mer benägna att ta sin medicin på rätt sätt och de var mindre benägna att behöva antidepressiva för att hantera sin sjukdom.
Ett viktigt mål med positiv träning är att hjälpa människor att känna sig lyckliga, lugna och nöjda även mitt i en hälsokris. Förbättringar i hälsa och livslängd är en bonus. Forskarna uppmuntrar att lära sig åtminstone tre av de åtta färdigheterna och träna en eller flera varje dag. 
Färdigheterna du kan träna på är:
Hitta en positiv händelse varje dag.
Njut av händelsen och skriv ner den eller berätta för någon om den.
Börja skriva daglig tacksamhetsbok (uppskattningsbok).
Skriv ner en av dina personliga styrkor och observera hur du använt den under dagen.
Skriv eller prata om en relativt liten stress-upplevelse  och omvärdera händelsen positivt.
Identifiera och öva små vänliga handlingar varje dag.
Praktisera mindfulness, med fokus på ”här och nu” istället för i det förflutna eller på framtiden.