måndag 13 mars 2017

Bli gladare genom att höja dopaminhalten i kroppen

Dopamin är viktig för vår välbefinnande och vår känsla för lycka och glädje. Det är bra för dig att veta hur vi kan höja dopaminnivåerna i kroppen. När dopamin nivåerna sjunker leder det till en rad olika hälsoproblem såsom depression, sorg, negativitet och andra känslomässiga problem. Vi kan höja nivåerna av dopamin utan mediciner och det är goda nyheter!
Motion
All slags motion ökar nivåerna av dopamin, serotonin och endorfin. Regelbunden motion ger lycka/glädje, stärker kroppen och minskar stress.

Undvik missbruk
Beroende av alkohol, rökning, snus, droger, spel, sex, mat och shopping ger en omedelbar njutning. Det är en kortvarig lösning som tillfredsställer oss för stunden. Det är därför vi behöver det mer och mer men som kommer att ändra vår livsstil till att bli beroende av det vi tror vi behöver för att vara lyckliga. I stället kan du börja njuta av livet genom att hitta saker som ger djupare lugn och glädje. Dessutom är det viktigt att arbeta med ett jobb du älskar.
Avgiftning
Se till att regelbundet avgifta systemet/kroppen, som har samlat i sig toxiner och bakterier och som förhindrar dopaminproduktionen och försvagar immunsystemet.

Öka Tyrosin
Tyrosin är en av de 22 essentiella aminosyror som används för att skapa proteiner. Det är faktiskt det viktigaste kemiska ämnet för produktionen av dopamin. Förutom dopamin, har det också potential att höja nivåerna av noradrenalin. Tyrosin finns i grönt te, vattenmeloner, mandel, bananer, avokado och mörk choklad.
Musik
Du kan tillfälligt höja dopaminnivåerna genom att lyssna på musik. Det är ett snabbt och enkelt sätt att må bra i stunden.

Organisera ditt liv
När vi organiserar våra små dagliga uppgifter höjer vi nivåerna av dopamin. Du kan skriva dina uppgifter på ett papper och hålla koll på dem. På detta sätt kommer du att vara nöjd när du märker att du har genomfört och gjort uppgifterna en efter en.

Kreativitet
Nivåerna av dopamin i hjärnan höjs med kreativa aktiviteter som även håller dig fokuserad. Du kan vara kreativ i allt du gör som när du dansas, sjunger, skriver, leker med lera, målar, tecknar, lagar mat och bakar, stickar, planterar växter, gör alla slags hantverk och mekar med bilar. Att tillåta sig vara kreativ skapar välmående direkt.
Skapa belöning
Vad vi menar med belöning är att  visuellt påminna dig själv om hur många gånger i rad du har gjort något. Du höjer nivåerna av dopamin och blir lyckligare och nöjdare. Du kan använda en kalender där du skriver in dina mål och där du planerar när du ska genomföra de. Så fort du är klar med uppgiften, markera tydligt det som genomfört i din kalender. Om det finns en risk att dina planerade uppgifter blir till en rutin, se till att förändra saker lite, för rutiner sänker dopaminnivåerna.

Komplettering
Dopaminnivåer kan också höjas genom tillskott, såsom:
Curcumin, den aktiva ingrediensen i gurkmeja, ökar effektivt dopamin i hjärnan.
Ginkgo Biloba har en potential att höja nivåerna av dopamin.
Acetyl-L-tyrosin är ett av byggstenen av dopamin, så en hälsosam dos av den stöder produktionen av dopamin i hjärnan.
L-Theanin ökar produktioner av flera signalsubstanser i hjärnan, inklusive dopamin. Grönt te är en rik källa av L-Theanin.

Meditation
Meditation höjer nivåerna av dopamin på ett annat sätt som rörelseträning och motion gör. Meditation förbättrar ditt humör, skapar mental energi och slappnar av sinnet. Meditation är ett effektivt sätt att minska påverkan av den dagliga stressen.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar