onsdag 30 november 2016

Olyckliga människors vanor och hur vi undviker dessa

"Jag är fast besluten att vara glad och lycklig i vilken situation som helst. För jag har lärt mig att större delen av vårt elände eller dåligt mående inte bestäms av vår omständighet utan genom vår hur vi ser på det. "- Martha Washington, hustru till George Washington.
Lycka är något som vi alla strävar efter att uppnå. Som människor kan vi acceptera det faktum att: (a) liv är kort och (b) olyckor gör våra liv svårt. Våra vanor har en stor inverkan på livskvaliteten i våra liv, specifikt vanor som direkt påverkar vår lycka (eller brist av lycka). Det finns en stark skillnad mellan klinisk depression och kronisk känsla av missmod. Depression är en kemisk obalans i hjärnan, medan att vara låg är en disposition som ofta förvärvas genom hur vi väljer att leva våra liv. Här presenteras vanor som kan orsaka missmod och som alla kan undvikas.

1.Att klaga hela tiden – kroniskt
Lyckliga och framgångsrika människor klagar inte mycket. Å andra sidan verkar det som om kroniska klagare har alltid något negativt att säga, även när alla andra runtom en är glada! Vi alla har olika omständigheter som vi upplever under vår livstid, men i slutändan är dessa omständigheter våra, rättvist eller orättvist, ville vi dessa eller inte. Vi kan hellre söka lösningar på problem än att klaga, vilket inte leder oss någonvart.
2. Vara kritisk – mot dig själv eller andra
Hur vi pratar med oss själva formar vår självbild, för bättre eller sämre. Självkänsla är en väsentlig komponent till vår lycka. Att må bra med och i oss själva är en rättighet som vi alla har. När vi gör misstag, acceptera dem och gå vidare, utan att engagera dig i negativ self-talk. Respektera skillnaderna i andra och acceptera deras rätt att leva lyckligt (som de vill) utan onödig kritik från dig.

3. Att leva bortom prylar
Vi lever i ett materialistiskt samhälle, där vi ständigt bombarderas med reklam för den senaste bilen, prylen eller kreditkort, alla lovar ett enklare och mer givande liv. Även om ett inköp av en ny produkt kan ge en emotionell boost, så varar det inte. Du har väl hört om ångerrätten? Det finns en anledning till att den finns. När du i stället gör något som inte innebär en ny pryl som motion, läsning, sightseeing, osv kommer det att ge dig tillfredsställelse utan skuld.
4. Negativa beroenden
Det mesta är bra med måtta: mat, en drink eller två, underhållning, shoppa, men när dessa saker hamnar i centrum i våra liv, blir det ett problem. Ett starkt förebyggande åtgärd och sätt att hjälpa med beroende är att hitta och leva ut våra passioner i största möjliga utsträckning.

5. Ångra det som varit
Att beklaga sig är inte bara meningslöst, utan det kan vara även skadligt. Forskning visar att repetitiva, negativa tankar om beslut som gjordes i det förflutna är ofta en föregångare till kronisk stress och depression. Enligt Psychology Today, finns det fyra sätt att hantera ånger-tankar: (1) lära av misstag, men vältra inte i det, (2) om du inte kan göra något för situationen släpp taget om det, (3) ta inte på dig skuld och (4) omformulera situationen mer positivt.
6. Oro för framtiden
Vi kan inte säga något om vår framtid. Vad vi kan göra är att leva i nuet där vi använder våra förmågor och talanger, som gör det möjligt att skapa oss ett lyckligare liv. Vi säger det som du redan vet: lev i nuet och var närvarande. Svårigheter uppstår, låt dem gå. Njut av de vackra sakerna i livet och uppleva dem fullt.

 7. Styrd av rädslor
Rädsla kan vara en grogrund till nedstämdhet. För att till fullo förstå detta, måste vi återigen gå tillbaka till att vara närvarande. Vi får inte låta rädslan för det okända (eller det oundvikliga) förlama oss och sänka vår livskvalitet. Rädsla är en negativ tankeprocess som ofta går på autopilot. Kom ihåg: vi är inte våra negativa tankar. Vi är inte rädslan, oron, ångesten eller någon annan negativ tankeprocess.
8. Hålla tillbaka mål och drömmar
Det är enkelt och lätt att fastna i rutiner i livet: att arbeta, äta, sova och kanske använda bara en dag eller två för att göra något roligt eller avslappnande. När vi inte riktar våra talanger och passioner mot ett positivt och konkret mål, kastar vi bort potentialen för något stort innan dess förverkligande. Den svåraste delen av att leva ut våra drömmar är att ta det första steget. Att skapa en spelplan är att ta det första steget, först då kan vi se möjligheterna.

 9. Skvaller
Ingenting utstrålar olycklighet och osäkerhet mer än negativ skvaller om någon annan. Varför skulle en glad, självsäker person engagera sig i något som inte är till någon nytta? Det skulle de inte. Skvaller är inte något de som försöker göra sina liv (och andras) bättre.
10. Hålla fast ilska och agg
I likhet med andra negativa känslor, är fientlighet en onödig tyngd på oss. Det handlar aldrig om andras okunniga beteende; det handlar om din lycka. Antingen förlåt, glöm eller ignorera och gå vidare med ditt liv.

11. Äta dåligt
Att äta näringsfattigt mat handlar om omedelbar tillfredsställelse (belöning). Det handlar verkligen inte om att må bra på lång sikt. Att äta dåligt kan resultera i dålig hälsa, viktökning, depression, brist på energi och minskad produktivitet. En väl balanserad kost resulterar i en helt motsatt effekt, mer energi, en hälsosam vikt, mental vakenhet och ökad produktivitet. Ät rätt, se bra ut och må bra.
12. Förstora våra problem
När vi upplever olycklighet och missnöje, är vår första reaktion nästan helt känslomässig. Med andra ord, vi förstorar saker helt ur proportion. Vi har fortfarande "reptilhjärnan" (amygdala) kvar, som är epicentrum av negativa känslor. Istället vore det bättre att bara ta ett steg tillbaka, titta på problemet objektivt (med minimal känsla) och fokusera på en lösning! Vi brukar säga att ta distans till det som händer och då menar man att ta distans från din känslomässiga reaktion.

När du väl är medveten om dessa vanor, kan du se till att ändra ditt sätt att agera genom att följa råden som nämns ovan.

Vilka negativa vanor försöker du undvika/minska?


måndag 28 november 2016

Ord vi använder ändrar bokstavligen vår hjärna

Nyligen genomförda studier rapporterar fascinerande resultat: Orden du väljer att använda kan bokstavligen ändra din hjärna.
Dr Andrew Newberg, en neuroforskare vid Thomas Jefferson University och Mark Robert Waldman, en kommunikationsexpert har tillsammans skrivit boken: "Ord kan ändra din hjärna". I boken skriver de att "ett enda ord har makt att påverka hur generna som reglerar fysisk och emotionell stress formas".
När vi använder ord fyllda med positivitet som "kärlek" och "fred", kan vi ändra hur vår hjärna fungerar genom att öka kognitivt resonemang och stärka områden i våra frontallober.  När vi använder positiva ord oftare än negativa påverkar det vår motivationscentrum i hjärnan och som driver oss till handling.
När vi använder negativa ord, hindrar vi producering av att förebygga neuro-kemikalier som hjälper oss att handskas med stress. Vi är skapta att oroa oss, det är så vår primalhjärna skyddar oss från farliga situationer för överlevnad.
Så när vi tillåter negativa ord och begrepp i våra tankar, ökar vi aktiviteten i hjärnans rädslocentrum (amygdala) och bidrar till att spänningsproducerande hormoner översvämmar vårt system. Dessa hormoner och signalsubstanser avbryter de logiska processerna i hjärnan och hämmar normal funktion. Newberg och Waldman skriver: "arga ord skickar larmmeddelanden till hjärnan som stänger centret för logiskt tänk och resonemang i frontalloberna".
I boken berättar de hur vi kan använda ”rätt” ord för att bokstavligen förändra vår verklighet. "Genom att hålla ett positiv och optimistisk ord i ditt sinne stimulerar du frontallobens aktivitet. Området omfattar en specifik språkcentra som är direkt ansluten till motorisk cortex som är ansvarig för att motivera dig till handling.  Vår forskning har visat att desto längre du koncentrerar dig på positiva ord, desto mer påverkar du även andra delar av hjärnan.

Funktioner i hjässloben börjar förändras, vilket förändrar din uppfattning om dig själv och de människor du interagerar med. En positiv syn på dig själv hjälper dig att se det goda i andra, medan en negativ självbild resulterar i misstänksamhet och tvivel. Med tiden kommer strukturen i thalamus också att förändras som resultat på dina medvetna ord, tankar och känslor och vi tror att dessa förändringar påverkar ditt sätt att uppfatta verkligheten".
En studie som utförts av positiv psykologi utvecklar vidare effekterna av att använda positiva ord. En grupp vuxna i åldern 35-54 fick en uppgift att skriva ner tre saker som hade gått bra för dem den dagen, inklusive en förklaring till varför. Följande tre månader visade att deras grad av lycka fortsatte att stiga och att deras känslor av depression fortsatte att minska. Genom att fokusera och reflektera över positiva tankar och känslor, kan vi förbättra vår totala välbefinnande och öka funktionaliteten i vår hjärna.

Vilka ord du väljer att fokusera din energi på? Om du märker att livet inte är precis som du vill ha det, testa ha med dig ett block där du skriver ner och håller koll på hur ofta du använder negativa ord. Du kan bli förvånad över hur enkelt lösningen till ett bättre liv verkligen är: ändra dina ord, förändra ditt liv.

måndag 7 november 2016

Minska ångest genom att lyssna på musik

Neurovetenskap har kommit fram till (även om vi själva visste det redan i någon utsträckning) att lyssna på musik minskar ångest med upp till 65 %. Alla vet att de behöver hantera sin stress på något sätt. När det blir svårt på jobbet, i skolan eller i ditt privatliv, kan du använda så många tips, tricks och tekniker som får dina nerver att lugna ner sig. Nu vill de brittiska vetenskapsmän gett sitt stöd genom att ha skapat en lista med 10 låtar som visat sig vara de mest avkopplande.
Ljudterapi har länge varit populärt som ett sätt att koppla av och återställa hälsan. I århundraden har ursprungskulturer använt musik för att öka välbefinnandet.
Studien genomfördes med hjälp av deltagare som försökte lösa svåra pussel så snabbt som möjligt. Deras reaktioner följdes med hjälp av sensorer. Uppgifterna framkallade en viss nivå av stress och deltagare lyssnade på olika låtar medan forskarna mätte hjärnans aktivitet liksom fysiologiska tillstånd som hjärtfrekvens, blodtryck och andning.
Enligt Dr David Lewis-Hodgson av Mindlab International, som utförde forskningen, producerade listettan högre grad av avslappning än någon annan musik testats hittills.
När de lyssnade på låten "Weightless" , resulterade det i en märkvärd minskning av deltagarnas ångest med 65 % och en minskning på 35 % av fysiologiska spänningsvärden.
Gruppen Marconi Union som skapade "Weightless" gjorde det i samarbete med ljudterapeuter. Musiken är konstruerat med noggrant arrangerade harmonier, rytmer och basgångar för att bidra till att minska lyssnarens hjärtfrekvens, sänka blodtrycket och minska nivåer av stresshormonet kortisol.
Stress förvärrar och ökar risken för olika åkommor som hjärtsjukdomar, fetma, depression, gastrointestinala problem, astma med mera. Harvard och Stanford fann hälsoriskerna från stress på arbetet som enskild orsak för fler dödsfall än diabetes, Alzheimers eller influensa.

Forskning är tydlig: om du vill att din kropp och själ mår bra måste du ge de vila. Musik är ett enkelt sätt att dämpa påfrestningarna som orsakas av alla pingar, ljud, appar, taggar, texter, e-post, möten och deadlines som alla lätt kan höja din stressnivå snabbt och lämnar dig med en känsla av ångest och oro.
Eftersom låtarna har en avkopplande inverkan i dig, så kör inte bil när du lyssnar på dessa, men använd de till att öka ditt välmående och för att koppla av:

10. "Vi kan flyga" av Rue du Soleil (Café Del Mar)
9. "Canzonetta Sull'aria" av Mozart
8. "Someone Like You" av Adele
7. "Rena Shores" av All Saints
6. "Please do not go" av Barcelona
5. "Strawberry Swing" av Coldplay
4. "Watermark" av Enya
3. "Mellomaniac (Chill Out Mix)" av DJ Shah
2. "Electra" av Airstream
1. "Vikt" av Marconi Union

Det finns ett offentligt spellista med alla dessa låtar på Spotify på cirka 50 minuter, det är också nedladdningsbara.

fredag 4 november 2016

El-ledande slitstark smart-tyg för nya uppfinningar

Silkesmaskar som matas med grafen producerar ett superstarkt silkestyg som leder ström. Grafen är en allotrop av grundämnet kol och som utgörs av en ytterst tunn skiva, endast ett atom-lager tjockt.
Kolet förbättrar sidens egenskaper att leda elektricitet, är dubbelt så starkt som vanlig silke och tål
50 % högre belastning.
Den här smarta textilen har tillämpningar inom medicin, friidrott, bärbara elektronik, ja möjligheterna är oändliga.

Silk är ett naturligt sourced fiber populär i textila applikationer inte bara för sin skönhet, men också för dess mekaniska hållfasthet och en studie har nu rapporterat att gossamer trådarna bli ännu starkare och hårdare när silkesmaskar utfodras kolnanorör och grafen.
Silkesmaskar, larverna av silkesnattfjärilar, matas med mullbärsblad och grafen. Forskarna besprutar mullbärsbladen med en vattenlösning som innehåller 0,2 viktprocent antingen kol-nanorör eller grafen. Eftersom man redan tillverkar silke så var det hyffsat enkelt att lägga till grafen i larvernas diet så att silkesproduktionen fortsatte som vanligt fast med ett annat resultat.
Credit: SarDiuS/Shutterstock
Zhangs team testade konduktivitet och strukturen efter att ha uppvärmt silkefibrer i 1050° C för att karbonisera silkesproteinen. Till skillnad från obehandlat silke, leder kol-förstärkt siden el. Dessutom, spektroskopi och mikroskopisk avbildning visade att de modifierade sidenfibrerna hade en mer ordnad kristallstruktur.
Plagg med smarta textilier har så många fler potentiella användningsområden än de som skapas med hjälp av traditionella material. En el-ledande tyg med detta kol-förstärkt silke kan ha tillämpningar inom biomekanik, där den berättar för idrottaren var spänningarna ligger och hur fördela trycket i hela kroppen under träningen. Den skulle kunna användas i elektroniska kläder som kan "prata med våra smartphones" och forskare som skapar bionedbrytbara medicinska implantat skulle kunna använda materialet för att förbättra sitt arbete.

Enligt vetenskapsman Yaopeng Zhang av Donghua Universitet, kan den här metoden som användas av teamet på Tsinghua Universitet och på ett enkelt sätt producera starkt silkesfibrer i stor skala. Återigen för att förbättra livet för alla.
Läs mer.