fredag 7 oktober 2016

Ändra dina negativa tankar

1. Först måste du bli medveten om din tanke, tankar. Om tanken är att ”jag inte är tillräckligt bra”, ”livet aldrig kommer att bli bättre” eller någon form av klagande eller att du skyller på någon annan eller något liknande. Tänk nu en stund att denna tanke formar om din hjärna, fysiskt.
2. Slappna av i kroppen. Släpp tänkandet. När du tänker negativa tankar, kommer din kropp att reagera på dessa. Din kropp tror att det handlar om ”fly eller fäkta” situation och får kroppen att spänna sig, stelna till. Ta en stund för att låta kroppen slappna. Genom medveten andning, kan du använda utandningen för att frigöra spänningar i kroppen, liksom alla negativa tankar. Du kan även tänka (visualisera) hur negativa tankar lämnar kroppen tillsammans med utandningen.
3. Omvändning. Nu när du har skapat avstånd mellan dig och dina negativa tankar, ta och fråga dig själv: Vad är faktiskt bra just nu? Vad i mitt liv som är bra just nu? Kan det vara så att du är trygg, att din kropp faktiskt fungerar bra i detta ögonblick, att du faktiskt har några vänner som du kan lita på, att du har ett jobb. Se om du kan nämna några av dem, känna igen dem och stanna kvar i dessa insikter ett tag.
Öva och praktisera dessa tre saker om och om igen som ett experiment. För vad du övar och repeterar blir till något som sker automatiskt och naturligt.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar