fredag 8 april 2016

Mål, tacksamhet och välmående

Många pratar om mål och våra behov av mål, som drivkraft i våra liv eller något som ger mening till våra liv. Något att fokusera på. Vi vill gå ner i vikt, få lönehöjning, byta jobb, börja träna eller lära oss något nytt. Dessa alla är yttre mål. Men mål kan också bli till något negativt, något vi driver oss själva mot med ansträngning och tvång eller hot. Detta stressar upp oss och bäddar för ett så kallad misslyckande (för det finns inga misslyckanden). Vilket resulterar i dålig självkänsla, att vi klankar ner oss själva och tappar tilliten till oss själva. Vi tappar riktningen i livet (meningen).
Att sträva efter yttre mål kan få oss att må dåligt. Livet blir stressigt och jobbigt om vi har ett för fast yttre målbild framför oss. Särskilt om vi inte har inspiration och engagemang för det. Och varför skulle vi ha mål som inte inspirerar oss?
Om du sätter upp dina mål utifrån att du inte är nöjd med hur du eller ditt liv ser ut idag, drivs du av missnöje och har slutat att leva i nuet (för den duger inte för dig). Det bästa sättet att nå dina mål är att börja visa tacksamhet och uppskattning för det du har och är idag, just nu. Många tror att bara genom att glädjas över det man har eller är betyder att man inte vill ha en förändring eller kan åstadkomma en förändring. 
Den dagen du börjar uppskatta det du är, det du har och det du gör kommer förändringar att ske. Varje förändring mot vilket mål som helst börjar inifrån dig själv, genom din attityd och känsla. Samtidigt som du börjar fokusera på allt du är nöjd med i ditt liv, i dig själv och det du gör, kan du skapa listor och berättelser och visioner om vad du ser framemot och hur det känns. Gör det till något roligt, något inspirerande, givande och något som uppmuntrar dig.
För i slutändan vill du ju må bra, innerst inne, när du nått dina mål. Så varför inte börja genom att må bra först och sen fokusera på allt du ser framemot. Vi vet alla vid det här laget att det gamla sättet: ”först måsta jag nå detta mål innan jag kan må bra och vara glad eller lycklig” fungerar inte. Så varför inte testa göra det tvärtom? Om du mår bra redan nu, blir det mycket roligare att visualisera, se och prata om dina mål och då lägger du inte heller så stor krav på dig själv, för du har slutat att jaga upp dig själv och skapa stress i ditt liv. 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar