onsdag 17 februari 2016

Saker som gör dig lycklig och glad enligt vetenskapen

De senaste åren har forskare, etnologer och psykologer studerat människor och deras beteenden i hopp om att hitta faktorer som gör oss glada och lyckliga. Tidigare har det varit ett område enbart för filosofer och religionen. De har forskat i hur stor utsträckning saker som pengar, attityd, kultur, minnen, hälsa, altruism och våra dagliga vanor påverkar vår välmående. Den nya inriktningen i positiv psykologi har redan kommit fram till genom flera studier att våra handlingar har en stor effekt i vår lycka och tillfredställelse i livet. Här är några av de vetenskapligt bevisade strategier som sägs göra oss lyckliga. 
1. Njut av dagen och ta paus då och då för att lukta på blommorna eller titta på lekande barn. Deltagarna i studien som tog sig tid att "njuta" av vanliga händelser som de normalt missade eller som påminde sig om de trevliga stunderna från sin dag, visade signifikant ökning i känslan av lycka och minskning av depressioner, berättar psykologen Sonja Lyubomirsky.

2. Ha meningsfulla mål. Personer som har mål och vill något som har betydelser för dem, oavsett om det är att lära sig bygga båt eller bli bättre på sitt arbete, är mycket lyckligare än de som inte har starka drömmar eller mål, säger Ed Diener och Robert Biswas -Diener. Som människor behöver vi en känsla av mening för att må bra. Både på jobbet och hemma, är målet att delta i aktiviteter som är både personligen betydande och trevliga.

3. Hur lycklig du är på jobbet beror delvis på hur mycket initiativ du tar. Forskare Amy Wrzesniewski säger att när vi uttrycker kreativitet, hjälper andra, föreslår förbättringar eller gör andra uppgifter på jobbet, gör vi vårt arbete mer givande och känner oss ha mer kontroll.

4. Lägg pengar längst ner i listan. Personer som sätter pengar högt på deras prioriteringslista löper större risk för depression, ångest och låg självkänsla, enligt forskare Tim Kasser och Richard Ryan. Deras resultat håller i alla nationer och kulturer. Ju mer vi söker tillfredsställelse i materiella varor, desto mindre finner vi dem där, säger Ryan. Tillfredsställelsen har en korttids påverkan, det är mycket flyktigt. Om pengar är viktigaste för dig så hamnar du lägre i frågan om vitalitet och att uttrycka dig själv.

5. Skaffa vänner. Människor som är lyckliga tenderar ha goda familjerelationer, vänner och stödjande relationer i övrigt, säger Diener och Biswas-Diener. Det handlar inte om ytlig bekantskap utan personer som står oss nära och som involverar förståelse och omsorg.

 6. Att le även när du inte känner för det.  Det låter för enkelt, men det fungerar. Lyckliga människor ser möjligheter, potential och framgång. När de tänker på framtiden, är de optimistiska och när de granskar det förflutna, tenderar de att njuta och fokusera bara på höjdpunkter, säger Diener och Biswas-Diener. Även om du inte är född att se glaset som halvfullt, kan du med övning skapa en vana att ha en positiv syn.

7. Människor som är tacksamma och uppskattande är friskare, mer optimistiska och mer benägna att göra framsteg mot att uppnå personliga mål, enligt författaren Robert Emmons. Forskning av Martin Seligman, grundare av positiv psykologi, visade att människor som skriver "tacksamhetsbrev" till någon som gjort en skillnad i deras liv hade en starkare känsla av lycka och mindre depression samt varade effekten i veckor.

8. Gå ut för frisk luft och rörelse. En studie från Duke Universitet visar att motion kan vara lika effektivt som läkemedel vid behandling av depression, utan alla biverkningar och kostnader. Annan forskning visar att förutom hälsofördelar, erbjuder regelbunden motion en känsla av att man har gjort något och möjlighet till social interaktion, frigör må-bra endorfiner och ökar självkänslan.

9. Att ge till andra. Låt givande bli en del av ditt liv. Forskare Stephen Post säger att hjälpa en granne, volontärsarbeta eller donera varor och tjänster resulterar i en stark må-bra känsla och du får fler hälsofördelar än vad du får från träning eller att sluta röka. Att lyssna på en vän, dela med dig av dina kunskaper, fira andras framgångar och förlåta bidrar också till lycka, säger han. Forskare Elizabeth Dunn fann att de som spenderar pengar på andra rapporterade mycket högre känsla av lycka än de som använde pengarna på sig själva.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar