söndag 31 januari 2016

Träna ditt fokus och må bra

Se på det som får dig att må bra.  Testa att göra det varje dag, när du åker till jobbet, är på jobbet, är ute och shoppar, promenerar, äter, ser på TV eller surfar på nätet. Du kanske ser vackra och spännande detaljer runtomkring dig, sidor du gillar hos människor du möter. Du kan även hitta saker och detaljer i din kropp om du tillåter dig att göra det.   
Vi mår bra av att tycka om saker, tycka om något, någon eller oss själva. Hjärnan söker hela tiden saker att sätta etiketter på: saker vi gillar och saker vi ogillar eller det vi inte bryr oss om. Det ligger i vår natur att gilla det som känns bra och ogilla det som inte känns bra.  När vi ser på något vi gillar fylls kroppen med må-bra molekyler opioider och när vi ser på något vi ogillar aktiverar vi det neurala nätverket för smärta. 
Att tycka om saker känns bra, vilket får oss att hålla till dessa och med saker vi ogillar är det tvärtom, vi undviker dessa.  Att vi gillar eller ogillar något beror på vad vi fokuserar på och på vårt sätt att se på det. När vi älskar någon, som t.ex. våra parter så är det lätt att bli van med dennes goda sidor så att vi nästan inte ser dessa nåmer. Samma gäller allt vi möter dagligen och blir vana med, oavsett om vi pratar om vårt arbete eller hemmet. När vi blir för vana för alla saker som är bra på jobbet, som får oss att må bra, börjar vi skifta fokus på det som är mindre bra. 
Du kan träna att se på allt du tycker om och hitta detaljer att må bra av och desto mer du gör det desto mer kommer du att hitta. Till slut börjar det ske automatiskt och plötsligt ser världen vackrare ut och det du tyckte var ”fult” förut har blivit vackert i dina ögon. Du hittar egenskaper som tilltalar dig i alla du möter och även i dig själv.   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar