onsdag 20 januari 2016

Skapa "mindfulness" i din vardag

Vad innebär det att vara medveten? I huvudsak innebär mindfulness att vara närvarande, i stunden. Det är viktigt att vi påminner oss själva om detta enkla faktum. Mindfulness är det vi upplever i vår vardag och vi kan vara närvarande när vi borstar tänderna, möter en gammal vän eller när vi väntar på tåget? Alla dessa ögonblick innebär en möjlighet för oss att tillämpa mindfulness och leva våra liv fullt ut i nuet.

Enligt en undersökning, spenderar vi upp till 50 % av vår tid i våra tankar och som är en bidragande faktor till att vi mår dåligt. Istället för att leva våra liv i tankar, på vad som kunde ha varit eller tänker på saker som är utanför vår kontroll, får mindfulness oss att leva "här och nu" och vi kan leva våra liv med större klarhet och fridfullt sinne.
Det är ofta i rutiner och vanor, i våra dagliga aktiviteter som vi går över till auto-pilot. Så varför inte väcka sig själv i dessa stunder och se dem som en möjlighet att vara mer närvarande? Här ger vi tips om hur du bäst kan integrera mindfulness i ditt dagliga liv. Det handlar inte om att försöka rensa huvudet från alla tankar och känslor. Utan mer om att se dig själv sitta i baksätet och bevittna de tankar och känslor som kommer och går. Om du märker att du blir distraherad ta helt enkelt tillbaka din uppmärksamhet till kroppen och fokusera din uppmärksamhet tillbaka på själva aktiviteten.
1. Att vara Mindful i duschen
När du duschar bli medveten om den sköna känslan du får när det varma vattnet möter din hud, bli medveten om hur tvålen och schampo doftar. 
Omedveten: har en vag medvetenhet över hur vattnet känns. Tankarna rusar till nästa stund, hur du har sovit eller inte sovit, vad du ska äta till frukost eller hur lite tid du har kvar att vara i duschen.
Medveten: är medveten om hur skönt det känns med varmt vatten som sköljer över kroppen. Är medveten om dofterna från tvålen och hur det känns att tvåla in sig, är medveten över de olika temperaturerna och hur de känns mot huden, är medveten över tankar som strömmar genom sinnet, är medveten om hur mycket vatten man använder, är medveten om hur vattnet låter när den träffar huden, väggen, golvet.
2. Att vara Mindful när du borstar tänderna
När du borstar tänderna bli medveten om hur din hand och arm rör sig, hur det låter när du borstar tänderna, var medveten om varje tand du borstar och hur tandborsten känns mot tandköttet. 
Omedveten: borstar tänderna febrilt, låter tankarna avlösa varandra, ser på sin spegelbild med kritisk och dömande sinne, springer runt i hemmet med tandborste hängande i munnen samtidigt som försöker göra frukost, packa grejerna för dagen eller leta nycklarna. 
Medveten: är medveten om hur tandkrämen smakar och hur den känns i munnen, hur fötterna känns mot badrumsgolvet/mattan, hur handen rör sig när tandborsten rör sig i munnen, är medveten om varje tand.  

3. Att vara Mindful på väg till jobbet
Bli medveten om din omgivning och din tendens att undvika det, var medveten om känslorna som dyker upp och försvinner, kommer och går, var medveten om alla sinnen du har och använder dig av. 
Omedveten: slänger sig in i tåget, pendeln, tunnelbanan eller bussen med en fart som man inte trodde var möjligt. Frustrationen byggs upp under resan till jobbet där människor trycker in sig i trånga utrymmen, intill dig och tar plats. Du märker att du håller andan för att slippa dra in lukterna från olika kroppar och billiga parfym, och önskar att du kunde på något sätt teleportera dig till Karibien på en strandstol.
Medveten: är medveten om människorna runtomkring sig och känner att även de andra kan ha samma obehagskänsla av att resa på detta sätt, är medveten om det egna motståndet mot att ta sig till jobbet på detta sätt, är medveten om försöket att spola framåt i tiden till andra situationer som känns mer lockande för att fly från stunden man befinner sig i, är medveten om resan och hur det känns, hur trafiken flyter på osv. 

4. Att vara Mindful medan man diskar
Fokusera på en sak i taget, en talrik, glas i taget och notera hur rent det blir för varje sak du diskar, var medveten om tankar som passerar ditt sinne och låt dem passera utan att fastna i dem. 
Omedveten: går till disken med ett tungt och frustrerat sinne och börjar diska bara för att bli av med det hela så fort som möjligt. Du börjar dagdrömma utan att notera ens vad du diskar. Du ser ut genom fönstret och längtar ut, du ser din katt eller hund ligga och sova och tänker att måtte du också få göra det istället. 
Medveten: är medveten om hur det känns när man doppar händerna i det varma diskvattnet, är medveten om hur rent disken blir, tar tid för att verkligen rengöra varje disk, är medveten om vad som sker runtomkring en utan att gå in i något, är medveten om känslan av tillfredställelse när disken är klar. 

5. Att vara Mindful i en kö
Bli medveten om dina reaktioner och tankar när du ser kön, var medveten om din hållning när du står och köar, var medveten om din andning när du fokuserar på de fysiska förnimmelserna i kroppen. 
Omedveten: står och stampar på plats fylld av otålighet, ser på sin mobil och skannar genom gamla mejl och texter, söker efter något, vad som helst som kan distrahera en från det tråkiga köandet. Suckar högt när någon letar och letar i sin plånbok vid kassan: kan inte dessa människor vara bättre förberedda? Känner efter för den egna plånboken i väskan bara för att märka att den är kvar i bilen….
Medveten: är medveten om hur humöret förändrades från när man fick se kön, är medveten om hur man står, hur man andas och var i kroppen har spänningarna satt sig, är medveten om tendensen att försöka distrahera sig själv från närvaron i nuet, i stunden, är medveten om hur man interagerar med människorna runtomkring sig.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar