onsdag 16 december 2015

Vi har alla mål. Vad är din?

Att gå ner i vikt? Komma i form? Köp ett nytt hus? Tjäna mer pengar? Att ha ett mål är den enkla biten. Att nå det? Tja, det är något helt annat. Om du är frustrerad för du känner att du inte når dina mål och har aldrig gjort det, är det kanske dags att prova en annan strategi.

Fråga dig själv först och främst om du verkligen är redo att göra förändringar i ditt liv som är nödvändiga för att nå dessa mål. De flesta tar inte hänsyn till om de är redo att göra vad som krävs för att uppnå sina mål. Om du har en stressig tid på jobbet, är det inte den bästa tiden att börja med viktminskning.
Har du engagemang, inspiration och känslan när du ser framemot vad du vill nå? Fråga dig själv varför du vill uppnå just detta mål? Varför är det viktigt? Hur kommer ditt liv att se ut när du har nått den? Vilka andra saker kommer det att förändra i ditt liv? Om du saknar iver och engagemang för ditt mål (dina tankar om det), kolla om det är verkligen ”ditt” mål eller ”rätt” för dig.
 En annan anledning till att många människor inte når sina mål är att de inte kan säga nej. Många av oss, särskilt kvinnor, sätter andra saker och människor först. Att säga ”ja” är en vana vi är inte ens medvetna om. Är det ett ärligt ”ja” eller vill du vara till lags? Genom att lägga till ordet "nej" till din vokabulär, öppnar upp för förändringar i ditt eget liv. Sätt dina gränser och bestäm vad som känns viktigaste för dig i stunden. Om du har svårt att säga "nej" och du tror att det hindrar dig att nå dina mål testa dessa steg:
• Notera hur många gånger om dagen du säger "ja" och du kommer att bli överraskad.
• Var uppmärksam på hur du använder din tid. De flesta säger att tiden bara försvinner….
Det är bara du som fyller din tid. Använder du något av din tid för att nå dina mål?
• Prioritera, vad är viktigaste för dig i varje stund. Vad känns bäst för dig?
• Lyssna på din kropp och sinne. Vad orkar du och när börjar du bli trött (stressad)? Ta det lugnt i god tid innan du är helt slut.
• Släpp kontrollen. Du behöver inte göra allt själv. För om du gör allt själv, finns det ingen tid kvar för dig själv och dina mål (eller ork).
Ett tips är att beskriva specifikt förändringen du ska göra, samt hur länge och hur ofta. Om du inte vet vad du ska göra, är du mindre benägen att påbörja något. Var specifik. Att säga att du planerar att gå fem minuter om dagen och öka tiden lite varje vecka tills du går 30 minuter per dag är bättre än att bara säga att du planerar att träna.
Nyårslöften är i grunden uppsättning av nya beteenden. Eftersom beteendet är nytt och vi har inte fått in nya vanor, har vi en tendens att glida in i våra gamla beteendemönster. Ett sätt att hjälpa sig själv är att skriva ner i kalendern varje gång du har ändrat ditt sätt att vara eller göra något (ditt beteende).
Att använda din intuition kan också hjälpa dig att nå dina mål. Ha fokus på det positiva. Var uppmärksam på vad som fungerar. Hitta situationer att uppskatta varje dag. Låt dig vägledas av din intuition. Intuition är en "snabb och klar insikt" och det är en av de mest användbara verktyg att använda när man står inför någon form av val. Det är också en färdighet som kan utvecklas. Ju mer du tränar det desto bättre blir du på det. Hur talar din intuition till dig? Får du information genom ord, känslor, en blixt av insikt eller genom en kroppslig känsla? Eller du kanske bara vet?
Be stöd av dina vänner och familj. Du behöver några som kan vara ärliga med dig och synliggöra dina ursäkter. De kan också hjälpa dig att se att det finns en väg runt varje hinder. Du kan få hjälp att se en situation ur ett annat perspektiv. Skriv ner påminnelser åt dig själv angående målet du vill nå och sätt upp lappar överallt där du kan se dessa dagligen som ett visuellt stöd.
Visualisering och mindfulness är också sätt att hjälpa dig att nå dina mål. Peppa dig själv och fokusera mer på en känsla du vill ha än på siffror (kilon, summa pengar, antal timmar osv). Känslan är din inspiration och drivkraft.
Det mest effektiva sättet att förändra våra föreställningar är att skapa en mental berättelse av framgång. Vi föreställer oss som vi vill vara och vi pratar om det som om det redan vore så. Se dig själv redan där du önskar vara. Föreställ dig det och känn hur det känns. Skapa en mening (affirmation) som du önskar vara sant och säg det som det redan vore så i ditt liv just nu. Berätta detta för dig själv ofta och känn känslan t.ex. varje kväll innan du somnar. När det gäller att uppnå dina mål är så viktigt att ha en positiv attityd. När du ser vad du vill uppnå med ditt inre öga kommer det att bli en självuppfyllande profetia.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar