torsdag 10 december 2015

Välkommen till lugnet i dig själv

Vi tänker ca 65 000 tankar varje dag (undrar hu man har räknat detta!?) och många av tankarna är samma tankar vi tänkte igår. Ca 80 % av tankarna är negativa vilket skapar jobbiga tankemönster.
Dessa tankar påverkar både kropp och själ det vill säga att du är vad du tänker.


Vi är inte alltid medvetna om dessa tankar, för tankar kommer och går fort. Vi går omkring med dem dag in och dag ut. ”Jag är så trött, jag kommer ändå inte få ett jobb, jag är överviktig, ingen bryr sig om mig, jag har inte råd, jag har alltid otur” osv.
Hör hur ”vanliga” dessa tankar är och de flesta har en negativ eller nedvärderande ton i sig.
Man har sagt att om vi har tänkt 2000 negativa tankar så krävs det 2001 positiva tankar till att göra en förändring i vår hjärna och våra celler. Ja, det är så att tankar påverkar oss på cellnivå!

Det vi fokuserar oss på, får vi alltid mer av. Så välj vad du tänker och välj även därmed var du vill lägga din fokus.
Hur som helst så är det inte tanken i sig som skapar oro eller obehag, utan vilket värde vi sätter i tanken. Dömer vi tanken som bra, dåligt, obehagligt osv. Om du säger ”Det regnar idag”, vilken värde har den tanken hos dig?
Många säger direkt ”Vilket dåligt väder det är”. Hör på värderingen. Där har man alltså gett tanken en värdering som i sin tur påverkar oss mentalt.
Och hur som helst, så handlar det ju om väder. Varje dag är det bara väder.

Det finns många olika sätt att granska sina tankar och meditation är ett bra sätt att stilla tanken. Vi kan inte sluta att tänka men vi kan kontrollera eller att välja att inte tro på våra tankar, att sluta att fästa oss vid tanken.
Meditation är som en biljett till en resa inåt, in i oss själva. En biljett som talar om för oss när tåget går, men inte från vilken plattform eller station eller vart resan börjar. Vi har redan från början en valfrihet, som ger oss möjlighet att ge oss ut på vår resa utan för många förutfattade meningar och alltför många förväntningar.

Människor säger sig vara lugnare efter att börjat meditera, mera harmonisk och mindre orolig. Det är välgörande rent fysiskt, meditation sänker blodtrycket, skyddar mot hjärtsjukdomar och stressrelaterade sjukdomar. Meditation skärper intuitionen, och människor blir lyckligare av att meditera. Andra fördelar är att den utvecklar kreativitet, förbättrar självförtroende, skapar mer omtänksamhet och kärleksfulla relationer med andra. Kanske har du också hört att meditation bidrar till att hålla oss unga och leva lite längre. Meditation hjälper dig att sova och lindrar smärta. Det bästa är att man kan lära sig att meditera överallt.
Det finns studier att meditation förbättrar minnet och koncentrationen, ökar vår uppmärksamhet samt hjälper oss att utveckla tålamod.

Meditation kan bli ett värdefullt instrument för att handskas med stress och förbättra förmågan att njuta av livet. Man får helt enkelt ett annat perspektiv till saker och ting. Meditation handlar mycket om andning, som avspeglar vårt känslomässiga tillstånd. Vad är det som händer när vi blir upprörda eller oroliga? Våra sinnen börjar snurra, pulsen ökar och vi andas korta, snabba och ytliga andetag. Men när vi är fokuserade i ögonblicket är vår puls stabil och vi andas djupare och lättare. ”Andning är sinnets puls.” 
Vi andas in det nya och ut det gamla.
När man andas med mellangärdet får man i sig sju gånger så mycket syre än man får vid ytlig bröstandning. Genom syreökning blir andningen mer effektiv och sinnet att blir klarare och koncentrationen förbättras naturligt. Det kallas mental aerobics.  Så ta ett djupt andetag, ofta!

Ni vet att meditation översätts i buddistiska sammanhang till att ”sitta”. Att göra ingenting.
Sitta och att göra ingenting….
Det kan alla göra! Inget svårt, bara nytt.
"Använd din andning bäst medan du har den"
- Gladeligen Inspirationscoacherna


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar