fredag 18 december 2015

Skrattar bäst som skrattar mest

Ett gott skratt förlänger livet, brukar man säga och det är verkligen så att skratt och humor gör gott i både kropp och själ. Skratt kan minska stress, lindra spänningar och smärta, stärka immunförsvaret och öka kreativiteten.
Delat skratt kan vara som dubbelt skratt.
Visst känner du dig mer avspänd i kroppen och lättare till mods efter ett gott skratt? När vi är glada är det ofta enklare att se på saker och ting ur ett annat perspektiv och hantera problem på ett bättre sätt. Skrattet ökar också kreativiteten och förbättrar vår inlärningsförmåga. Det kan förklaras med att hjärnan får mer blod och syre, vilket är bra för vår mentala förmåga.
När vi skrattar och är glada verkar det som om det blir mer fart på den högra hjärnhalvan - och även bättre balans mellan hjärnhalvorna. Det gynnar kreativiteten.
Ett stort gapskratt sätter igång flera olika reaktioner i kroppen. Andning, blodcirkulation, blodtryck och muskler påverkas. Hjärtat slår snabbare, blodflödet stimuleras och andningssystemet påverkas på ett positivt sätt.


Det här är en del av vad som händer i kroppen när vi skrattar:
• Att skratta ger massage till flera inre organ i kroppen som mellangärde, hjärta och lungor.
• Det finns alltid viss restluft kvar i lungorna som innehåller mycket koldioxid. När vi skrattar gör vi oss av med mer restluft än annars och får sedan in större mängd syrerik luft i lungorna.
• Glädje och skratt stärker immunförsvaret. Det finns ett samband mellan psykisk och kroppslig ohälsa och därmed även mellan psykisk och fysisk hälsa. Positiva känslor påverkar din hälsa. Vila, mat och motion är viktiga för att stärka kroppens immunförsvar, men man har också upptäckt att glädje verkar ha effekt.
• Ökad smärttålighet. När vi skrattar ökar hjärnans produktion av endorfiner, som är kroppens egna smärtlindrande ämne. Överhuvudtaget leder skratt till ökad produktion av hormoner och enzymer som är bra för kroppen.
• Blodtrycket höjs när du skrattar, men går ner efteråt och det finns det som tyder på att glada känslor har en positiv effekt på blodtrycket.
• Många olika muskelgrupper får jobba när du skrattar och du förbrukar mer energi. Att skratta ger alltså viss motion. Men viktigare är att de muskler som inte arbetar, de slappnar av och när skrattet klingar av slappnar alla muskler av. Det är därför vi känner oss skönt avspända efter ett rejält skratt.
• Skratt minskar stress, ökar stresstålighet och lindrar spänningar, oro och rädsla.
Inte minst kan skratt skapa en starkare känsla av samhörighet i en grupp. Kanske kan gemenskapen på så sätt även bidra till att stärka självkänslan? Att berätta en rolig historia kan vara rena medicinen.


Skratta mer
Du kan hjälpa dig själv på traven med att skratta. Här är några enkla tips:
• Träna på att berätta roliga historier. Att få andra att skratta gör dig själv på gott humör. Har du svårt att komma ihåg roliga historier så skriv ned några av de bästa du hör. Lär dig några roliga historier och träna på att berätta dem. Tonfall, minspel och timing är viktiga.
• Läs roliga böcker och tidningar.
• Se roliga filmer.
• Hitta det som gör dig glad och lycklig i vardagen. Det kan vara att umgås med vänner och familj, spela sällskapsspel, ta en promenad, njuta av trädgården eller lyssna på musik.
Krydda tillvaron med glädjeämnen så ofta du kan. De goda stunderna grundar för ett gott skratt och gör oss lyckligare i längden.
http://www.vardguiden.se/Tema/Halsa/Livsstil/Skratt-bra-for-halsan/

Boktips:
“Det goda skrattet” av Görel Kristina Näslund (Natur och Kultur)

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar