tisdag 15 december 2015

9 saker du kan göra för att bli lycklig inom 30 minuter

Överraskande enkelt att bli på bättre humör. Att bli glad behöver inte långsiktiga
planer. Du kan börja just nu. Försök att genomföra så många förslag nedan som möjligt under följande 30 minuter. Din känsla av glädje ökar både av att bara genomföra aktiviteterna och även fakta att du har nått några konkreta mål får dig att må bättre.


  1. Höj din aktivitetsnivå genom att pumpa upp din energi. Om du är i telefon, stå upp och rör på dig. Ta trapporna istället för hissen. Lägg mer energi i din röst när du pratar. Ta en rask 10 minuters promenad. Och även bättre…
  2. Ta en promenad utomhus. Ljuset som vi suger åt oss utomhus stimulerar må-bra hormonerna i hjärnan. Morgonsolen lär vara den bästa.
  3. Öppna dit utåt. Skicka ett mejl till en vän du inte har träffat på länge eller ta kontakt med en ny vän. Nära relationer med andra är en av viktigaste faktor för att må bra. När du är vänlig, blir andra vänliga mot dig du även stärker din känsla av dig själv som en vänlig person.
  4. Slutför en jobbig uppgift. Ta hand om den där försäkringsärenden, boka tiden med tandläkaren, ring det där samtalet som du inte gjort mm. Att genomföra en uppgift som du har skjutit framför dig ger en stark lättnadskänsla när du kan stryka över den från din "att-göra"-listan.
  5. Skapa en mer rofylld omgivning. Yttre struktur skapar inre frid. Så ordna upp dina papper eller diska högen av disk och gör fint i köket. Det kan kännas överväldigande att ha massor småsaker att göra, men ofta bara några minuters jobb kan göra betydande skillnad. Ställ klockan på 10 minuter och se vad du kan göra.
  6. Gör en god gärning. Presentera två vänner till varandra, skicka vidare den där viktiga informationen eller vidareförmedla tacksamma hälsningar. I själva verket så kan du…
  7. Rädda någons liv. Registrera dig som organdonator och kom ihåg att berätta det även för din familj. Gör nåt bra – må bra av det. Det fungerar verkligen.
  8. Spela glad. Fake it until you feel it. Forskning visar att även ett skapat leende höjer ditt välmående. När du ler uppfattar andra dig som vänlig och öppen.
  9. Lär dig något nytt. Tänk på något som du är intresserad av och använd 15 minuter till att läsa om det på internet eller köp en bok om ämnet. Men var ärlig och uppriktig för dig själv: välj något som verkligen intresserar dig och inte något som du borde eller måste vara intresserad av.
Många tror att bara för att man vill bli gladare och lyckligare gör en till en egoistisk person. Men forskning visar att lyckligare och gladare människor är mer sociala, omtyckta och mer produktiva och att de är mer benägna att hjälpa andra. Så genom att "jobba" med din egen glädje, genom att träna dig att må bättre, gör du andra runtomkring dig också gladare.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar