torsdag 6 april 2017

En positiv syn på livet kan vara bra för din hälsa

”Solen skiner alltid efter regn”, ”Varje dag är kanske inte bra, men det finns något bra i varje dag”, ”Se glaset som halvfullt, inte halvtomt”.
Forskarna har kommit fram till att positiva tankar är ett kännetecken för optimistiska personer. Även om optimism höjer klimatet i rummet så kan det även förbättra hälsan och förlänga livet.
Det är bekräftat att det som händer i hjärnan påverkar kroppen vilket betyder att vi kan aktivt välja positiva känslor som stärker immunförsvaret och motverkar depression. Studier visat ett obestridligt samband mellan att ha en positiv syn med hälsofördelar som lägre blodtryck, färre hjärtsjukdomar, bättre viktkontroll och friskare blodsockernivåer.
Även när man står inför en obotlig sjukdom, kan positiva känslor och tankar avsevärt förbättra ens livskvalitet. Dr. Wendy Schlessel Harpham, författare till flera böcker om cancer, drabbades själv 27 år sedan av non-Hodgkins lymfom, en cancer i immunsystemet. Under 15 år av behandlingar fick hon åtta återfall av cancer. Då valde hon ett aktivt optimistiskt sätt att se på sig själv och livet. Hon omgav sig med människor som lyfte hennes humör, skrev en daglig tacksamhet journal, gjorde något bra för andra och tittade på roliga, upplyftande filmer. Sen dess har cancer i hennes kropp varit i vilande, nu i 12 år.
”Att främja positiva känslor hjälpte till att göra mitt liv till det bästa det kan vara”, säger Dr. Harpham. ”Det gjorde tuffa tider lättare.”
Även om vissa av oss kan ha en naturlig benägenhet att se den hoppfulla sidan av livet även när det ser mörkt ut, visar ny forskning att vi kan lära oss att uppleva mer positiva känslor när vi upplever stress av en livshotande sjukdom.
Judith T. Moskowitz, professor i medicinsk samhällsvetenskap vid Northwestern universitet i Chicago, har tagit fram en uppsättning av färdigheter som bidrar till att stärka positiva känslor. I en tidigare forskning vid universitetet i San Francisco, fann hon att människor med diagnosen H.I.V. som övade dessa färdigheter fick en lägre belastning av viruset, de var mer benägna att ta sin medicin på rätt sätt och de var mindre benägna att behöva antidepressiva för att hantera sin sjukdom.
Ett viktigt mål med positiv träning är att hjälpa människor att känna sig lyckliga, lugna och nöjda även mitt i en hälsokris. Förbättringar i hälsa och livslängd är en bonus. Forskarna uppmuntrar att lära sig åtminstone tre av de åtta färdigheterna och träna en eller flera varje dag. 
Färdigheterna du kan träna på är:
Hitta en positiv händelse varje dag.
Njut av händelsen och skriv ner den eller berätta för någon om den.
Börja skriva daglig tacksamhetsbok (uppskattningsbok).
Skriv ner en av dina personliga styrkor och observera hur du använt den under dagen.
Skriv eller prata om en relativt liten stress-upplevelse  och omvärdera händelsen positivt.
Identifiera och öva små vänliga handlingar varje dag.
Praktisera mindfulness, med fokus på ”här och nu” istället för i det förflutna eller på framtiden.



måndag 13 mars 2017

Bli gladare genom att höja dopaminhalten i kroppen

Dopamin är viktig för vår välbefinnande och vår känsla för lycka och glädje. Det är bra för dig att veta hur vi kan höja dopaminnivåerna i kroppen. När dopamin nivåerna sjunker leder det till en rad olika hälsoproblem såsom depression, sorg, negativitet och andra känslomässiga problem. Vi kan höja nivåerna av dopamin utan mediciner och det är goda nyheter!
Motion
All slags motion ökar nivåerna av dopamin, serotonin och endorfin. Regelbunden motion ger lycka/glädje, stärker kroppen och minskar stress.

Undvik missbruk
Beroende av alkohol, rökning, snus, droger, spel, sex, mat och shopping ger en omedelbar njutning. Det är en kortvarig lösning som tillfredsställer oss för stunden. Det är därför vi behöver det mer och mer men som kommer att ändra vår livsstil till att bli beroende av det vi tror vi behöver för att vara lyckliga. I stället kan du börja njuta av livet genom att hitta saker som ger djupare lugn och glädje. Dessutom är det viktigt att arbeta med ett jobb du älskar.
Avgiftning
Se till att regelbundet avgifta systemet/kroppen, som har samlat i sig toxiner och bakterier och som förhindrar dopaminproduktionen och försvagar immunsystemet.

Öka Tyrosin
Tyrosin är en av de 22 essentiella aminosyror som används för att skapa proteiner. Det är faktiskt det viktigaste kemiska ämnet för produktionen av dopamin. Förutom dopamin, har det också potential att höja nivåerna av noradrenalin. Tyrosin finns i grönt te, vattenmeloner, mandel, bananer, avokado och mörk choklad.
Musik
Du kan tillfälligt höja dopaminnivåerna genom att lyssna på musik. Det är ett snabbt och enkelt sätt att må bra i stunden.

Organisera ditt liv
När vi organiserar våra små dagliga uppgifter höjer vi nivåerna av dopamin. Du kan skriva dina uppgifter på ett papper och hålla koll på dem. På detta sätt kommer du att vara nöjd när du märker att du har genomfört och gjort uppgifterna en efter en.

Kreativitet
Nivåerna av dopamin i hjärnan höjs med kreativa aktiviteter som även håller dig fokuserad. Du kan vara kreativ i allt du gör som när du dansas, sjunger, skriver, leker med lera, målar, tecknar, lagar mat och bakar, stickar, planterar växter, gör alla slags hantverk och mekar med bilar. Att tillåta sig vara kreativ skapar välmående direkt.
Skapa belöning
Vad vi menar med belöning är att  visuellt påminna dig själv om hur många gånger i rad du har gjort något. Du höjer nivåerna av dopamin och blir lyckligare och nöjdare. Du kan använda en kalender där du skriver in dina mål och där du planerar när du ska genomföra de. Så fort du är klar med uppgiften, markera tydligt det som genomfört i din kalender. Om det finns en risk att dina planerade uppgifter blir till en rutin, se till att förändra saker lite, för rutiner sänker dopaminnivåerna.

Komplettering
Dopaminnivåer kan också höjas genom tillskott, såsom:
Curcumin, den aktiva ingrediensen i gurkmeja, ökar effektivt dopamin i hjärnan.
Ginkgo Biloba har en potential att höja nivåerna av dopamin.
Acetyl-L-tyrosin är ett av byggstenen av dopamin, så en hälsosam dos av den stöder produktionen av dopamin i hjärnan.
L-Theanin ökar produktioner av flera signalsubstanser i hjärnan, inklusive dopamin. Grönt te är en rik källa av L-Theanin.

Meditation
Meditation höjer nivåerna av dopamin på ett annat sätt som rörelseträning och motion gör. Meditation förbättrar ditt humör, skapar mental energi och slappnar av sinnet. Meditation är ett effektivt sätt att minska påverkan av den dagliga stressen.


tisdag 7 februari 2017

Kaffet som skyddar barn och kvinnor!

Studenter från Universitetet i Toronto har kommit på hur man använder kaffesump för att skapa ett alternativ till ved för kvinnor och barn i flyktingläger. På det sättet räddar kaffesumpen liv.  Gårdagens kaffesump blir till en brännbar klabb och den kallas för Moto.
Målet med Moto är att sluta utsätta kvinnor och barn för farliga situationer när de lämnar sina campingplatser för att söka efter ved. Barn och kvinnor som bor i flyktingläger får gå många mil tidigt på morgonen för att hitta tillräckligt med material för att kunna laga frukost. Dessa barn och kvinnor riskerar bli offer för våldtäkt och sexuella övergrepp av den lokala milisen och män som bor i närheten av dessa läger, enligt FN (UNHCR).

Med hjälp av Moto, behöver de inte ge sig ut på farliga turer utanför lägret. Så snart de har lämnat lägret, är de i riskzon för misshandel säger Sam Bennett, en av grundarna till Moto. Dels så minskar Moto alla farliga situationerna utanför lägret men ger även tid för kvinnor att göra andra saker som att hitta en annan inkomstkälla eller utbilda sina barn

Ett team av MBA och teknologer från Torontos universitet kom på ett enkelt recept: De gjorde ett brännbart klabb genom att blanda torkad kaffesump, paraffinvax och socker som de gräddade i ugnen som en limpa.
Idag får teamet kaffesumpen från tre kaffekedjor i det lokala området. Men de letar efter partnerskapt med en större kaffekedja för att öka produktionen.

Kaffeklabbarna brinner för ca 90 minuter och kan användas för matlagning och uppvärmning, precis till samma saker som man använder ved till. Teamet hoppas kunna öka längden av brinntiden för nästa version av produkten. Klabbarna ska vara enkelt att producera så att man kan ta fram de lokalt där dessa behövs. Förutom att ge kvinnor och barn en säkrare framtid, skyddar Moto även den lokala skogen.
Det sker en alarmerande avskogningen i och runt flyktingläger som vi inte hör talas om. UNHCR pekar på hur trädkonsumtionen i lägren kraftigt överstiger vad naturen är i stånd att fylla. Moto kommer att minska behovet av ved (trädhuggning). 
Dessa brännbara stockar har potential att minska avfall, bidra till att minska hunger, skydda skogar och hålla kvinnor och barn i säkerhet.

Moto teamet kommer att tävla om Hult Priset i mars 2017. Med vinsten kan detta sociala företag fortsätta och se till Moto finns till hands i flyktingläger i Afrika, söder om Sahara.


Hur coolt är det att veta att kaffet jag dricker varje dag bidrar till att någon annan kan laga middag för sin familj på andra sidan av jordklotet?



fredag 3 februari 2017

Mer om skratt som medicin att må bra

Vi alla är medvetna om hälsofördelarna med ett rejält magskratt och det är roligt när även vetenskapen stöder vad vi vet är sant.
År 2012 undersökte forskare vid Victorias Deakin universitet de psykologiska effekterna av skrattyoga på mer än 400 anställda. En kombination av stretching och andningsövningar, med efterföljande skratt, förbättrar vårt välbefinnande betydligt på bara en månad.

Bara efter ett skrattyogapass ökade livstillfredsställelsen, humöret, självkänslan, optimismen och känslan av kontroll från 4,5 till 10,8 %. Stress minskade med 9,8 %, ångest med 5,9 % och depression med 5,8 %.
Liknande resultat rapporterades 2015, när effekterna av skratt testades på njurdialyspatienterna. Alla deltagare upplevde stärkt positivitet och minskad stress samt fysiska fördelar som förbättrad blodcirkulation.

Den största effekten av skratt registrerades som en fysiologisk förändring, när en patient med hypotension (lågt blodtryck och risk för hjärtstillestånd) minskade från 19 till 4.
Skratta bort din stress. Angelika Mcculloch började med skrattyoga förra året i ett försök att lindra stress. Efter att ha genomgått en stor hjärtoperation, min pappas bortgång och efter att jag började ta hand om min mamma (på heltid), som har Alzheimers, kändes det som om jag hade glömt hur man skrattar. När jag hörde talas om skrattyoga, beslutade jag att gå med och tog även min mamma med mig.
En studie från universitetet Loma Linda i USA visade ett rejält skratt ökar minnesförmågan hos de äldre. Angelika märkte fördelarna efter en månad och blev en hängiven deltagare i skrattyoga.
Hjärnan vet inte skillnaden mellan fejkat skratt och riktig skratt. Den skickar ut endorfiner i kroppen ändå. Jag började känna mig så mycket bättre berättar Angelika.

Det handlar om omprogrammering av hjärnan genom att skratta nästa gång du är i en viss situation och på det sättet skapar en ny känsla för det som sker. Hon märkte även att mamma påverkades av fördelarna: hon blev mer utåtriktad, mindre påstridig och hon började lyssna på läraren.

Ny forskning har visat att en timmes rejäl skratt bränner upp till 502 kalorier. 
Som grundare av skrattkonferensen är Neal en förespråkare av skrattets fördelar efter det hjälpte honom återhämta sig från en allvarlig sjukdom för 14 år sedan. "Jag fick bara några veckor kvar att leva", säger han. "Efter att ha arbetat så hårt för att bygga upp en verksamhet som jag skulle just sålt för miljoner, verkade det ironiskt jag nu fått en dödsdom, så det enda jag kunde göra var att skratta".

Vårdpersonalen märkte en förbättring av hans hälsa och han var övertygad om att skratt hjälpte honom att bli frisk. "Jag fortsatte att skratta som medicin medan mina läkare studerade mig och min hälsa fortsatte att förbättras och min kropp började läkas. Det finns ingen logik i vad som hände och ingen kunde riktigt förklara det, men det fungerade för mig och jag är här för att berätta min solskenshistoria.

måndag 23 januari 2017

Framtidens plast doftar tall

Ett team av kemister i England har listat ut ett sätt att producera en förnybar plast av tallbarr, som eventuellt kan ersätta plasten som idag är gjord av råolja. Kådan från tallen innehåller kemikalien: pinen, som de använder för plastproduktion och som doftar både fräscht och gott.
Pinen är ett naturligt ämne som kallas även terpen och pappersindustrin genererar massor av det som avfallsprodukt. Matthew Davidson, chef för teknologicenter för hållbara kemikalier, publicerade resultat i tidskriften Polymer Chemistry.

En negativ aspekt i att skapa plastprodukter med förnybara energikällor är att man fortfarande måste lägga till icke-förnybara komponenter. De biobaserade alternativen saknar egenskaper som behövs men som petrokemin har. Fast nu kan tallbarrsplasten kunna användas så att hela plasten kommer från förnybara energikällor.

Man vill använda avfallsprodukten från industrin som annars skulle kastas bort och förvandla det till något nyttigt. Teamet har endast producerat små mängder av tall-plast men planerar att skapa mer. När de börjar generera större mängder av tall-plast, föreslår de att det skulle kunna användas till livsmedelsförpackningar, plastpåsar och medicinska implantat


Davidson tror att deras råmaterial tillverkad av tall kommer att revolutionera den kemiska industrin. Förutom tall, undersöker teamet andra förnybara källor för att göra plast av, såsom limonen från citrusfruktsavfall. 

måndag 5 december 2016

Din hjärna som trädgård - du får vad du odlar

Neurovetenskap säger att nervceller som ”avfyras tillsammans, sammankopplas”. Detta innebär att ju mer du använder neuronkretsarna i din hjärna, desto starkare blir de. Det är därför övning ger färdighet. Ju mer du tränar att spela piano, tala ett språk eller jonglera, desto starkare blir dessa kretsar.
I åratal har fokus i förmågan att lära sig nya saker varit i att bygga och stärka neurala kopplingar. Men nu har det visat sig att för vår förmåga att lära oss är det viktigare att bryta ner de gamla neurala kopplingarna. Det kallas för "synaptisk beskärning".
Din hjärna är som en trädgård
Tänk dig att din hjärna är en trädgård, där det i stället för blommor, frukt och grönsaker, växer synaptiska kopplingar mellan nervceller. Dessa är anslutningar som neurotransmittorer (dopamin, serotonin mm) färdas i.
"Gliaceller" är hjärnans trädgårdsmästare, som påskyndar signalerna mellan vissa nervceller. Andra gliaceller plockar upp skräp, rensar ogräs, dödar skadedjur och krattar upp döda löv. Hjärnans beskärningsträdgårdsmästare kallas "mikrogliaceller". De beskär dina synapsförbindelser. Frågan är, hur vet de vilka som ska beskäras?
Forskare vet idag att synapsförbindelser som används mindre märks med ett protein, C1q. När mikrogliaceller upptäcker denna markering, binder de sig till proteinet och förstör eller beskär synapsen.
Detta är hur din hjärna frigör fysiskt utrymme för dig att bygga nya och starkare förbindelser så att du kan lära dig nya saker.
Varför sova är så viktigt 
Har du någonsin känt som din hjärna är fullproppad? Kanske när du har börjat på ett nytt jobb eller är djup inne i ett projekt. Du sover inte tillräckligt och tar ständigt in ny information. Då, på sätt och vis är din hjärna fullastad.

När du lär dig massor av nya saker under en dag, bygger din hjärna kopplingar, men de är ineffektiva anslutningar, ”tillfälliga för situationen”. Din hjärna behöver beskära bort en hel del av dessa anslutningar och bygga mer rationella och effektiva vägar. Det gör hjärnan när vi sover. Det är en självrengörande organ när du sover. Hjärncellerna krymper ca 60 % för att skapa utrymme för gliaceller (trädgårdsmästare) att komma in ta bort oanvändbar avfall (info) och beskära synapser.
Du har väl någon gång vaknat upp efter en god natts sömn och kunnat tänka klart och snabbt? Det beror på all beskärning och städning som ägde rum under natten och som gav massor av utrymme att ta in och sammanlänka ny information med andra ord, att lära dig.

Att ta en tupplur är därför så fördelaktigt för dina kognitiva förmågor. 10- 20 minuters tupplur ger dina mikrogliaceller (trädgårdsmästare) chansen att komma in, rensa bort några oanvända anslutningar och lämna utrymme för nya att växa.
Att tänka med en hjärna som lider av sömnbrist är som att ta sig igenom en tät djungel med en machete. Djungeln är övervuxen, det går långsamt och är ansträngande. Du vet inte vart stigen du ska följa är och ljuset kommer inte igenom växtligheten. Att tänka med en utvilad hjärna är som att promenera runt en välskött stadspark där det finns tydliga stigar och vägar att vandra och som är anslutna till varandra på ett tydligt och lättöverskådligt sätt, växtligheten är på sina angivna platser och du kan se vart du är på vägen. Det är uppfriskande.

Var medveten om vad du är medveten om
Du har en viss kontroll över vad din hjärna bestämmer sig för att ta bort medan du sover. Det är de synaptiska anslutningarna som du inte använder som blir märkta för återvinning. De som du använder är de som får vatten och syre. Så var uppmärksam på vad du tänker på.
Om du använder mycket tid med att läsa teorier om slutet av Game of Thrones och lite tid på ditt jobb, gissa vilka synapser kommer att bli märkta för återvinning?
Om du är i klinch med någon på jobbet och ägnar din tid på att tänka på vad du ska säga till de och inte på det stora projektet som du ska jobba med, kommer du att bli en synaptisk proffs som är bra på att ge tillbaka men som är en dålig innovatör.

För att dra nytta av hjärnans naturliga trädgårdssystem, ska du helt enkelt tänka på saker som är viktiga för dig. Dina trädgårdsmästare kommer att stärka dessa förbindelser och beskära förbindelser som du bryr dig mindre om. Det är så du hjälper trädgården i din hjärna att blomstra.

fredag 2 december 2016

Är ingenting någonting? Mindfulness för barn

Vad är mindfulness?
Mindfulness är energi som hjälper oss att njuta av det som händer just nu. Medveten energi kan ge oss mycket glädje. Det hjälper oss att lida mindre och lära av vårt lidande. Ett bra sätt att få lite medveten energi är att blunda och andas lätt. Bara rikta din uppmärksamhet på dina andetag. Om du kan njuta av din in- och utandning, skapar du medveten energi.
 Vad ska du göra om någon mår dåligt och du vill trösta personen och få honom eller henne att må bättre?
En av de enklaste och mest kärleksfulla saker du kan göra för någon som mår dåligt är bara att vara med dem. Du kan säga: "Jag är här för dig." Du erbjuder din närvaro, som är den mest underbara gåvan du kan erbjuda en annan person.

Vad gör du när du är rädd?
Vanligtvis när vi är rädda, försöker vi fly ifrån det som skrämmer oss. När jag är rädd, andas jag djupt och det lugnar ner mig. Jag låter bli att fokusera på mina tankar och bara andas. Detta hjälper mig alltid. Varje gång jag har orolig mage, fyller jag en varmvattenflaska och sätter den på min mage. Efter bara fem minuter känner jag mig mycket bättre. Medveten andning är som en varmvattenflaska för mig. Varje gång jag använder medveten andning för mina rädslor, får jag lindring.
Varför känner jag mig ibland ensam och att ingen älskar mig?
Ibland är människorna runtomkring dig distraherade och de kan glömma att uttrycka sin kärlek för dig. Men om du känner att ingen älskar dig, kan du alltid titta på naturen. Ser du ett träd ute? Trädet älskar dig. Det erbjuder sin skönhet och friskhet till dig och ger dig syre så att du kan andas. Jorden älskar dig, den erbjuder dig färskvatten och frukt för dig att äta. Världen uttrycker sin kärlek på många sätt, inte bara med ord.

Hur kan jag älska någon som gillar olika saker än jag?
Att älska är att upptäcka. Om du håller på att älska en annan person, kommer du att upptäcka underbara saker om den personen. Du kan njuta av skillnaderna eftersom det skulle vara tråkigt om alla var lika. Även om den andra personen har en kvalitet som inte verkar älskvärd, kan du öva älska den personen ändå, precis som de är och inte hur man önskar att de var.
Hur kan jag hålla mig lugn när jag ser så många dåliga saker i världen?
När jag ser våld eller övergrepp, gör det fortfarande mig arg. Vi blir arga ibland. Men vi kan lära oss att ta hand om vår ilska. Om vi ​​tittar noga, kan vi märka att människor som är grymma har en hel del smärta inom sig. När vi ser smärtan, kan vi känna medkänsla inom oss själva och hjälpa situationen genom att skapa fred, även om det som händer runt omkring oss inte är fredligt. Vi kan använda våra andetag och mindfulness att förändra energin av ilska till energin av medkänsla. När vi har medkänsla, kan vi hjälpa andra människor att lida mindre.


Från boken: Är ingenting någonting av Thich Nhat Hanh, zenbuddhistisk munk, lärare och fredsaktivist.